Sådan bliver du mere effektiv på arbejdspladsen

Chefen sidder over i hjørnet og kigger. Han holder øje med tallene og de bliver fremlagt til næste MUS-samtale om et par måneder.

Vil du have gode kort på hånden, til når samtalen skal holdes?

Vi kommer her med tre gode tips til, hvordan du bliver mere effektiv på arbejdspladsen. Får du produceret mere står du også godt både i forhold til jobsikkerhed og i forhold til eventuelt at forhandle bedre vilkår på plads senere (som en højere løn eller, hvis du betaler en høj SKAT og mere løn derfor er ligegyldigt, mere ferie til dig og dem du har nær)

Luk dig ude, når du skal producere

Det er hyggeligt, når kollegaen lige kommer over for at sludre, men det tager også enormt meget tid fra dig.

Hver gang du bliver afbrudt skal du tilmed bruge tid på at komme i flow igen – at komme ind i den zone, hvor du effektivt er i stand til at udføre dit arbejde.

Når du skal have arbejde lavet, så tag et par lydisolerende høretelefoner på og giv den gas. Hør monoton musik uden vokal, så du ej heller bliver distraheret her. Vent med at snakke til dine kolleger, til når I sammen spiser frokost (mere om din frokost herunder). Bed om et enerum, hvis det ellers ikke kan lade sig gøre. Bed eventuelt om hjemmedage, hvor du rent faktisk har mulighed for at få lavet noget.

Netop det at lukke dig ude er også omtalt i bogen til studerende Få 12 som et af de mest effektive tricks til mere effektiv eksamenslæsning. Hvad der gælder for eksamenslæsning gælder her også for din arbejdseffektivitet!

Skarpt lys i hoved og på skærm

Skarpt lys i lokalet – eventuelt i form af en lysterapi-lampe lige på dit skrivebord eller en kraftig loftlampe (udvalg over lamper – følg linket) – forhindrer kroppen i at udskille søvnhormoner og holder dig i gang.

Hvis du sidder med din computer om aftenen før du går i seng har du svært ved at falde i søvn. Det er fordi kroppen ikke udskiller søvnhormonet melatonin, når du kigger ind i en kraftigt baggrundsbelyst skærm på din computer. Samme er gældende, hvis du gerne vil holde dig vågen.

Arbejd ikke i mørke – hav kraftfuldt lys på. Du har nemmere ved at lave dit arbejde, når du kan se hvad du laver og du holder dig vågen ved at lyse dig selv i hovedet og holde pupillerne små.

Du arbejder ligeså godt som du spiser sundt

Selv skarpt lys og et par gode lydisolerende høretelefoner hjælper dig ikke meget, hvis du har spist hvidt brød og kage til frokost for blot at afslutte med en cola.

Akut stigende blodsukker er lig med manglende energi i den time, der følger efter de første par euforiske minutter, du får med colaen. Du bliver træt. Du vil gerne have mere sukker.

Hvis du vil have noget fra hånden, så skal der andre boller på suppen.

Fjern det hvide brød, pastaen og risen fra din kost. Spis grøntsager og magert kød. Husk at få dine 6 daglige grøntsager og frugter. Undgå sukker fra slik og sodavand, men spis i stedet nødder og figner, hvis du vil sidde og snacke på noget om aftenen.

Som bonus taber du også de ekstra kilo rundt omkring livet og du har faktisk energi til at være tilstede med din familie om aftenen, når du kommer hjem fra arbejde. Livet er for kort til sukker i store mængder fra sodavand og slik.

Du kan finde flere gode tips til at forblive effektiv på arbejdspladsen på YouTube – se fx denne udmærkede video om at opretholde motivationen i dine daglige opgaver:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.