Hvordan søger man kompensation for flyforsinkelser?

I denne artikel kan du læse meget mere om, hvordan du kan søge erstatning for flyforsinkelse, hvis dit fly er blevet forsinket eller aflyst. Men først vil det blive defineret, i hvilke tilfælde du er berettiget til denne kompensation:

 

  • Hvis dit fly letter 25 minutter for sent
    – Du kan IKKE få penge tilbage.
  • Hvis du ikke kan medbringe din håndbagage i kabinen
    – Du kan IKKE få penge tilbage.
  • Hvis dit fly letter mere end tre timer for sent
    – Du kan søge om at få penge tilbage.
  • Hvis dit fly bliver aflyst
    – Du kan søge om at få penge tilbage.
  • Hvis din bagage ikke kommer med det samme fly
    – Du kan IKKE få penge tilbage, men du kan søge hjælp hos din rejseforsikring.
  • Hvis dit fly er overbooket, så du ikke kommer med om bord.
    – Du kan søge om at få penge tilbage.

Så det gælder altså, at hvis dit fly er forsinket i mere end tre timer, aflyst eller overbooket, så kan du søge. Men hvordan gør man dette?

Det simple svar er, at der findes rigtig mange dygtige firmaer, som tager sig af disse sager. Hvis du søger hjælp hos dem, så kan de hjælpe dig med at ansøge om erstatning allerede i dag.

Dette er dog blot hovedregler, som gælder i de fleste tilfælde. I næste afsnit kan du læse meget mere om, hvordan du kan søge kompensation hos specifikke selskaber, som mange danskere rejser med hvert eneste år.

Proceduren afhænger af flyselskabet

Her kan du læse om de forskellige procedurer ved to af danskernes foretrukne selskaber:

 

  • SAS
    – Hvis du skal rejse med SAS og oplever forsinkelser, så vil de dække dine udgifter i de ekstra ventetider, hvis forsinkelsen er på mere end to timer.
    Ved aflysning vil de betale for eventuelt hotelophold nær lufthavnen, og de vil om booke din billet til et andet fly.
  • Ryanair
    – Hvis dit Ryanair fly er forsinket i mere end to timer, så vil du have ret til gratis mad, drikke, mail og telefonopkald.
    Hvis det bliver nødvendigt at overnatte på hotel, så vil dette også blive dækket.

 

Hvad er de største grunde til flyforsinkelser?

Disse lange ventetider opstår i lufthavne hver eneste dag, og der sidder sikkert en masse mennesker og venter lige nu, mens du læser denne artikel.
Men hvorfor sker disse forsinkelser? Burde flyselskaberne og lufthavnene ikke have mere styr på det?

Sandheden er, at en stor del af de mange forsinkelser faktisk ikke er hverken lufthavnens eller selskabets skyld. Mange forsinkelser sker nemlig på grund af dårlige vejrforhold på ruten eller på grund af forsinkede passagerer.

Selskaberne og lufthavnsmedarbejderne går dog ikke helt fri fra skylden, da de til tider er skyld i forsinkelser på grund af vedligeholdelse af fly, strejker, problemer med bagagen og andet.

Hvis dit fly bliver aflyst som følge af strejker, har du ret til erstatning. Det har en nylig afgørelse i den danske Højesteret slået fast – godt nyt for flypassagerer rundt omkring i verden.

Hvad siger EU-reglerne omkring emnet?

Kompensationen bliver primært givet jævnfør EU-lovgivningen omkring flyforsinkelser. Igennem disse love bliver alle personer, som har en EU-pas, sikret retten til erstatning, hvis deres fly er forsinket i en periode på mere end tre timer, og hvis flyet bliver helt aflyst.

Dette gælder dog kun, hvis forsinkelserne ikke skyldes ’omstændigheder’. Dette er en ret vag forklaring i loven, men hvilke omstændigheder kunne dette være? Her er der blandt andet tale om naturkatastrofer som for eksempel et vulkanudbrud eller et jordskælv.

Så i langt de fleste tilfælde vil du altså være beskyttet af EU-lovgivningen, hvis du har været udsat for ventetider på over tre timer, overbookninger eller aflysninger.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.