Fanget et sted uden mulighed for at tage i fitnesscenteret? Læs løsningen her

Det er ikke altid du har adgang til centeret

Åh gud du kender det godt. Det går hamrende godt for træningen, alting kører som det skal men så husker du, at du sku da skal forbi familien her henover juleferien og være oppe hos søde bedstemor, der desværre ikke lever på nogen måde tæt på dit komfortable fitnesscenter. Hvad gør du så? Ikke nok med du skal fylde på med brun sovs og al den fede julemad man kan købe i Danmark, så skal du også gå foruden træning?!

Det kan ikke passe. Men du skal ikke stresse for meget over det! For der er faktisk flere måder du kan få en helt effektiv træning på trods af, du ikke er i centeret. Det eneste du virkelig har brug for er din egen kropsvægt, to arme, to ben og en stærk motivation til at forbedre dig selv. Hvis du har en simpel håndvægt kan du også komme rigtig langt med den.

Nu tænker du sikkert det lyder som magi, det her jeg siger. Hvordan kan du få din træning uden at gøre brug af alle fitnesscenterets dyre redskaber? Jeg vil være helt ærlig og sige, at du ikke kommer til at få den helt samme træning som i centeret, medmindre du virkelig dedikerer dig selv. Træning med kropsvægt er i princippet altid anderledes end træning med vægte, men det kan også give fantastiske resultater (se parkourfolks kroppe, de er altid fuldstændig ripped), og hvis det kun er et par gange fordi du ikke kan komme i centeret er det helt klart et af de bedste alternativer. Hvad er så de tre gode råd du skal følge?

Bille af samme kvinde som tyk og tynd, passer ikke længere i sine bukser

De tre ting du kan gøre

Først og fremmest skal du kigge på noget, som hedder calisthenics. Det lyder måske smart (og det er godt, for så kan du rigtig blære dig for dine venner), men det er i virkeligheden et andet ord for øvelser med kropsvægt (læs mere her). Hvad menes der med det? Du kender allerede nogen af dem, der er naturligvis klassikeren push-ups samt pull-ups og triceps dips. Alle disse øvelser kan laves med intet mere end jorden, et lille stativ (noget du kan gribe fat i) og en bænk. Disse øvelser lyder måske nemme, fordi hvordan kan noget være svært hvis du ikke løfter tunge vægte til det? Men i virkeligheden er ens egen kropsvægt virkelig nok for de fleste mennesker. Hvor mange pull-ups kan du egentlig tage i træk? Mit gæt er, at det er mindre end 8.

Hvis du gerne vil have cardio kan du lave noget løbetræning, det er ikke kun at tage ud og løbe en tur, men også forskellige måder at gøre det på. Du kan evt. løbe og hvert 10. minut kan du stoppe op og lave nogle øvelser (igen, calisthenics). Dette er fantastisk til at træne både cardio og muskler uden at have løbebånd eller vægte tilstede. Sidst er der en fantastisk metode som selv militæret gør brug af, og det er cirkeltræning. Igen, meget calisthenics-inspireret, dette er en serie øvelser du skal tage i en relativ hurtig tid, som så går hele kroppen igennem (derfor navnet cirkel). På den måde undgår du snildt, at du kun har lavet push-ups og derfor kun trænet dit bryst eller noget andet. For selvom det er hamrende træls at skulle indrømme, så er benene faktisk også en af de vigtigste dele af kroppen du kan træne, så du kan lige så godt gå i gang, kammerat! Disse forslag er bare nogle ideer til hvordan du kan træne uden at være i centeret, og der er massere af ressourcer online der kan hjælpe dig med, at komme i gang!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.