Grunde til at registrering af varemærke er vigtigt

Det at opbygge et brand er en utrolig svær opgave. Der er mange komponenter, der skal spille sammen, og det kræver mange år at få skabt et sammenhængende brand, hvor alt indgår i denne sammenhæng. For at dette kan lade sig gøre, er man selvfølgelig nødt til prøve sig frem med forskellige ting, men det vigtigste er, at man konstant arbejder kreativt, så man kigger på, hvad der kan forandres og gøres bedre.

Selvom man måske aldrig kommer i mål, vil man nå til et punkt, hvor man virkelig føler sig tilfreds med sit brand. Det kan være, når man har fundet det perfekte samspil mellem logo, navn og emballage samt produktet selvfølgelig. Dog er det utrolig vigtigt at pointere, at produktet faktisk ikke spiller så vigtig en rolle, som man skulle tro, når man taler om markedsføring.

Der vil i de fleste tilfælde nemlig være tusindvis af andre muligheder for at købe netop dette eller et lignende produkt, og derfor er det altså branding, som man skal sælge sig firma på.

Da processen til at nå det rette brand er lang og sej, er det utrolig vigtigt, at man passer godt på det, når man har udviklet det. Da konkurrence i erhvervsliv virkelig er steget til vejrs, kunne man forestille sig, at nogen måske blev desperate, og derfor lod sig ”inspirere” lidt af andres gode idéer.

Dette kan have fatale konsekvenser for ens eget brand, da man pludselig vil miste dette specielle og genkendelige, som kan tiltrække kunderne. Derfor er det altså en rigtig god idé, hvis man laver en form for registrering af varemærke. På den måde kan man sikre sig, at man får lov til at have idéen for sig selv, og man kan samtidig vise, at det er ens egen idé og ikke nogen andres.

Mange muligheder for at tage patent

Alt efter hvilket produkt, som man forhandler med, vil der forskellige ting, der vil være en del af ens brand. For de fleste vil der helt sikkert være et navn samt et form for logo. Dette gælder uanset om, man sælger en service eller et produkt. Dog kan der også være andre ting, der er med til at karakterisere ens brand. Det kan eksempelvis være, at ens produkt er en podcast eller lignende.

I dette tilfælde kan det være en idé, hvis man tager patent på ens signaturlyd, da netop dette vil være en kæmpe del af ens brand. Hvis man leverer en konkret varer såsom et stykke tøj eller lignende, kan det også være, at man har givet sit brand et udseende, der netop er karakteristisk for netop dette brand. Her kan det være en idé, hvis man laver registrering af vareudstyrmærker.

En nem proces

Der er ingen tvivl om, at der er uendelig mange fordele ved, at man laver en registrering af varemærke. Det er en måde at sikre sit brands fremtid, og det viser også en form for seriøsitet, at man vælger at bruge tid og energi på at gøre dette. Dog er det på ingen måde en krævende proces hverken rent økonomisk eller tidsmæssigt. Man kan lynhurtigt skrive en ansøgning, der altså kun skal indeholde 3 komponenter.

Nemlig hvilket mærke, der skal beskyttes, hvad det skal beskyttes for samt hvem der er ejeren. Dette er altså tre nemme spørgsmål, der netop skal besvares i ansøgningen. Derudover er det selvfølgelig vigtigt, at man inden ansøgningen undersøger, om ens brand allerede er blevet registreret. Når man har sent ansøgningen ind, vil der typisk gå et par måneder, før man bliver godkendt. Dette skyldes, at der skal tjekkes, om der findes lignende brands.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.