Det skal du passe på ved ejerskifte af din virksomhed

Hvert år skifter ca. 5000 danske virksomheder ejere. Enten ved generationsskifte eller salg. Ejerskifte af virksomhed er i Danmark relativ enkelt. Men det kræver alligevel en god planlægning. Der er flere instanser involveret ved ejerskifte. Udover virksomhedsejerne, både nuværende og kommende, er det også banker, Erhvervsstyrelsen og Skat. De har alle deres regler og krav og tingene skal ske i den rigtige rækkefølge.

Det er også disse steder hvor du kan få hjælp. Alle banker yder rådgivning og til et vist niveau endda gratis. I det omfang som Skat er involveret, får du al nødvendig information på skat.dk. Og alt der falder under Erhvervsstyrelsens domæne finder du på virk.dk.

Hvad du umiddelbart ikke får hjælp til, er de emotionelle aspekter af ejerskifte. De er der nemlig også, om du vil eller ej. De udgør ikke nødvendigvis et problem, men de skal ikke undervurderes.

Jeg har en plan…

Alle danskere kender denne sætning, som er udødeliggjort af Ove Sprogøe, bedre kendt som Egon Olsen. Ja, men din plan skulle gerne være lidt mere gennemtænkt end Egons planer typisk er.

Sådan kommer du i gang: Start med disse 4 spørgsmål.

  • Hvem – Hvem er den eller de person(er) der skal overtage virksomheden? Også når du sælger din virksomhed, frem for at overdrage den, du vil måske ikke sælge til hvem som helst. Er du sikker, du har valgt den rette person?
  • Hvad – Hvad er vigtigt for dig når du overgiver nøglen til din virksomhed. Er der nogle betingelser du ønsker opfyldt?
  • Hvornår – Lav en tidsplan. Hvornår skal nøglerne overgives? Er der andre deadlines der skal overholdes? Er der tidsmæssige hensyn til andre, fx banken, eller privatlivet?
  • Hvordan – Herunder kommer det følelsesmæssige. Hvordan vil overdragelsen påvirke dig, evt. ansatte, leverandører, kunder, din familie? Er der måske brug for en eller anden overgangsløsning?

Ejerskifte sker typisk i 3 faser

  1. Find den rette pris

Der findes ikke nogen færdige opskrifter på hvordan du skal prissætte din virksomhed. Lav en forretningsplan, ligesom dengang du startede. Opstil virksomhedens styrker og svagheder mod hinanden og lav en fremtidsprognose. Det kan være en god ide med en ekstern rådgiver i denne fase.

  1. Planlægning af fremtiden

Skal du fortsat spille en rolle i virksomheden? Måske som konsulent i en overgangsperiode? Eller en helt anden rolle? Hvad mangler der til at gøre virksomheden klar til overdragelse? Det er en god ide at skrive det ned og formalisere det. Også hvad måske andre involverede har at sige.

  1. Tilpasning til den nye virkelighed

Efter alle nødvendige formaliteter er på plads, skal virksomheden forberedes på fremtiden. Jo mere du kan gøre inden overdragelsen, jo mindre traumatisk bliver det for ansatte og andre involverede.

Overvejer du at gøre din virksomhed til en familieforretning og at give den videre til dine børn? Så skal du huske at tage hensyn til deres alder og modenhed. Bare fordi ungen er fyldt 18 år og blevet myndig, betyder det ikke, at han eller hun er klar til det store ansvar. Lad dem have deres ungdom, hvor de kan komme ud og udforske verden lidt mere. Det giver pluspoint på modenheden og ansvarsbevidstheden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *